عوارض تب و لرز در بزرگسالان

تب و لرز ،تب و لرز در کودکان،تب و لرز به انگلیسی،تب و لرز در بارداری،تب و لرز و اسهال نشانه چیست،تب و لرز و بدن درد،تب و لرز قبل از پریود،تب و لرز و حالت تهوع،تب و لرز سرماخوردگی،تب و لرز در کودکان نشانه چیست،تب و لرز در کودکان،درمان تب و لرز در کودکان،علت تب و لرز در کودکان،علائم تب و لرز در کودکان،تب و لرز در کودک،تب و لرز شدید در کودکان،تب و لرز ناگهانی در کودکان

تب و لرز

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد تب و لرز و راه های درمان آن صحبت کنیم امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.تب و دمای بالای بدن و هم‌زمان داشتن احساس سرما و لرز یکی از شگفتی‌های بدن انسان است. آیا سیستم تنظیم‌کننده‌ی دمای بدن هنگام تب و لرز دچار مشکل شده است؟ چون میکروب‌ها در دمای بالای ۳۷ درجه‌ی سانتی‌گراد توان رشد و نمو ندارند، بخشی از عملکرد سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن میکروب‌ها، بالا بردن دمای بدن است. درواقع، تب نشانه‌ی مبارزه‌ی بدن با عوامل بیماری‌زا است، اما چرا هم‌زمان با وجود دمای بالای بدن، احساس سرما می‌کنیم؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی علت تب و لرز و مراقبت‌های بعد از آن صحبت کنیم.

تب و لرز در کودکان

بیشتر والدین از تب می ترسند. با افزایش دمای بدن کودک ضربان قلب آن ها بالا می رود. این ترس در زمستان شدیدتر است زیرا احتمال آنفولانزا نیز وجود دارد. بیشتر والدین فکر می کنند تب خطرناک است اما در بیشتر موارد موضوعی جدی نیست. در واقع تب خوب است؛ تب نشان می دهد سیستم ایمنی بدن کودک کار خود را به خوبی انجام می دهد و در مقابل عفونت و سرما واکنش نشان می دهد. مغز به دمای بدن دستور می دهد افزایش یابد، در این حالت گلبول های سفید خون به مبارزه با ویروس ها و باکتری های می پردازند و آن ها را از بین می برند. نکته جالب این است که کودکان تب تا دمای 41 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند و هیچ اتفاقی برای آن ها نمی افتد. دمای بدن کودک شما هیچ گاه به 41 درجه نمی رسد ولی مراقب باشید. اقداماتی که باید در هنگامی که کودک تب دارد انجام دهید به سن او بستگی دارد. اگر فرزند شما زیر سه ماه است و دمای بدنش بالای 38 درجه سانتیگراد است بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. زیرا سیستم دفاعی بدن نوزاد کامل نشده است بنابراین به عفونت هایی مانند مننژیت و ذات الریه حساس است؛ علائم این عفونت ها تب است. برای نوزادان 6-3 ماه در صورتی که دمای بدن به 38.3 درجه سانتیگراد رسید با پزشک تماس بگیرید. با جدول کنترل تب نوزاد با استامینوفن آشنا باشید. اگر فرزند شما بالای 6 ماه است و دمای بدنش به 39.5 درجه سانتیگراد رسید و یا دمای بدنش به 39 درجه سانتیگراد رسید و علائمی مثل سرفه، گلودرد، آب ریزش بینی، بدن درد، سردرد، لرزش، خستگی و اسهال مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید. این ها علائم آنفولانزا می باشد که تا 24 ساعت پس از تب ظاهر می شوند؛ در این حالت پزشک توصیه می کند برای کاهش علائم قرص های ضد ویروسی تامیفلو به فرزندتان بدهید.

تب و لرز در بارداری

اگر تب کرده‌اید یا احساس لرز می‌کنید، ممکن است به یکی از این مشکلات رایج دچار شده باشید. نگران نباشید، چون این نشانه‌ها موقت و قابل درمان هستند.تا 10 درصد از زنان باردار در مرحله‌ای از بارداری‌شان به عفونت دستگاه ادراری مبتلا می‌شوند. سیستم ادراری شما شامل مجرای ادرار، مثانه، حالب و کلیه‌ها هستند. عفونت زمانی رخ می‌دهد که باکتری وارد این دستگاه می‌گردد و تکثیر می‌شود. بیشتر عفونت‌های دستگاه ادراری مربوط به عفونت مثانه هستند و اگر در همان زمان بروز با آنتی بیوتیک و مایعات زیاد درمان شوند، جدی نیستند. اما عفونت مثانه اگر درمان نشود و باقی بماند می‌تواند به کلیه‌ها برسد و انواع مختلفی از مشکلات را مانند زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم و … را ایجاد کند.آنفلوانزا : شما ممکن است در مرحله‌ای از زندگی‌تان، تب، لرز، درد، سرفه، تهوع و استفراغ که علایم ابتلا به آنفلوآنزا است را تجربه کرده‌اید، بنابراین می‌دانید که خیلی جالب نیست. زنان باردار در معرض خطر بالاتری از ابتلا به آنفلوآنزا و سخت مریض شدن از آن قرار دارند، زیرا سیستم ایمنی آن‌ها سرکوب شده است.

تب و لرز و اسهال نشانه چیست

درد شکم و لرز با هم ممکن است در نتیجه یک بیماری عفونی باکتریایی و یا ویروسی باشد.بیماری های مرتبط با درد شکم و لرز عبارتند از:

آپاندیسیت

اسهال و استفراغ ویروسی یا باکتریایی

مونونوکلئوز عفونی

مالاریا

مننژیت

ذات الریه

عفونت مجاری ادراری

التهاب کیسه صفرا

پانکراتیت

در موارد نادر، درد شکم و لرز نتیجه یک حمله قلبی می باشد. در این مورد، علائم دیگری نیز وجود دارد.

درمان تب و لرز در بزرگسالان

1- یک پارچه را داخل آب سرد بخیسانید و آب اضافه آن را بگیرید و بر روی سر، پا و بازوها قرار دهید تا دمای بدن کاهش یابد. همچنین می توانید پارچه سرد را بر روی پیشانی و پشت گردن قرار دهید. لباس های باید به طور مرتب بعد از چند دقیقه عوض شود. این روش برای حالتی که دمای بدن خیلی بالا است مناسب است و برای تحت کنترل نگه داشتن دمای بدن مفید است. همچنین می توانید در وان، آب ولرم بریزید و به بدن اجازه دهید آرام شود. دوش بگیرید هر چند خیلی ایده خوبی نیست. سعی کنید استراحت کنید تا بدن با بیماری مبارزه کند. نکته: از آب خیلی سرد استفاده نکنید زیرا باعث می شود دمای داخلی بدن خیلی افزایش یابد.

2-ریحان گیاهی مناسب برای کاهش تب است. این گیاه به صورت آنتی بیوتیک نیز موجود است. خاصیت ترمیم این گیاه به کاهش دمای بدن به سرعت کمک می کند. بیست برگ ریحان را همراه با یک قاشق چایخوری زنجبیل خرد شده در یک فنجان آب بریزید و بجوشانید تا نصف شود. مقداری عسل به آن بیفزایید و این محلول را به مدت سه روز، روزی دو یا سه بار بخورید یک قاشق چایخوری ریحان را با یک چهارم قاشق چایخوری فلفل در یک فنجان آب بجوشانید. پنج دقیقه صبر کنید و سپس محلول را هم بزنید و چای را بنوشید. روزی دو یا سه بار این محلول را بخورید تا بهتر شوید.

3-سرکه سیب ماده ای مناسب برای کاهش دمای بدن است. این ماده به سرعت تب را کاهش می دهد و اسید موجود در آن به کاهش دمای پوست کمک می کند. همچنین این ماده غنی از مواد معدنی است و به افزایش مواد معدنی کاهش یافته در بدن و موادی که کمبود آن ها باعث تب شده است کمک می کند. نصف فنجان سرکه سیب به آب ولرم حمام بیفزایید و ده دقیقه در آن دراز بکشید. بعد از بیست دقیقه بهبود را مشاهده می کنید. هنگامی که تب بالا رفت دوباره این کار را تکرار کنید. یک پارچه را در مخلوط سرکه سیب و آب قرار دهید (سرکه سیب نصف آب باشد). پارچه را فشار دهید و روی شکم و پیشانی خود قرار دهید. همچنین می توانید پارچه را دور یکی از پاهای خود بپیچید. هنگامی که پارچه گرم شد آن را با پارچه ای جدید جایگزین کنید و در محلول سرد قرار دهید. این کار را تکرار کنید تا تب کاهش یابد. دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری عسل در یک لیوان آب مخلوط کنید. محلول را روزی دو یا سه بار بخورید.

4-طبیعت گرم سیر باعث کاهش دمای بدن و افزایش عرق کردن می شود. همچنین مواد سمی را از بدن خارج می کند و بهبود را سرعت می بخشد. همچنین سیر ضد باکتری و ضد قارچ است و عفونت را از بین می برد. یک حبه سیر را نصف کنید و در آب داغ قرار دهید. بگذارید ده دقیقه بماند سپس آن را روزی دو بار بخورید تا بهتر شوید. ترکیب دو سیر له شده و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را گرم کنید. سپس ترکیب حاصل را بر روی هر پا قرار دهید و چند نقطه از پا را نپوشانید. بگذارید ترکیب در هنگام خواب بر روی پا بماند. این ماده باعث کاهش دمای بدن در طول شب می شود. نکته: سیر برای خانم های باردار و بچه های کوچک توصیه نمی شود.

علت تب و لرز در بزرگسالان

1- بیماری ویروسی بیماری های ویروسی شایع ترین علت تب در افراد بزرگسال هستند، مانند بیماری آنفلوآنزا. 2- بیماری باکتریایی عفونت های باکتریایی ایجادکننده تب، می توانند روی هر کدام از اندام های بدن تأثیر بگذارند. این بیماری ها با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. 3- عفونت قارچی عفونت قارچی در هر اندامی می تواند دیده شود. برای درمان این نوع عفونت، از داروهای ضد قارچ استفاده می شود. 4- تماس با حیوانات برخی افرادی که با حیوانات سروکار دارند، در معرض آلودگی با باکتری های نادری هستند که باعث تب می شوند. این باکتری ها در چهارپایان اهلی، شیر و لبنیات غیر پاستوریزه و در ادرار حیوانات بیمار وجود دارد. در این نوع علاوه بر تب، سردرد، درد عضلات و مفاصل نیز دیده می شود. 5- مسافرت هر کسی که مسافرت می کند خصوصا به خارج از کشور، می تواند در اثر غذاهای جدید، مسمومیت ها، حشرات و بیماری های قابل پیشگیری با واکسن دچار تب شود.

بیشتر بخوانید : ویروس تب زرد ♥ تب یونجه چیست ♥ تب مالت و درمان آن